Référents


Documents labellisés

‘De jour en jour’: Glimpses of the Lives of Irish students in the Schools and Colleges of Nineteenth Century France

Structure de recherche associée à la MRSH : ERIBIA
Enregistré le : 17/06/2021 - Durée : 28mn - Réalisation : Université Caen Normandie
Lieu : En visioconférence

Prof Grace Neville studied at University College Cork (BA joint first class honours in French and Irish), l’Université de Caen (where she was a French Government scholarship holder) and l’Université de Lille (doctorate). She is professor emeritus of French at UCC where she was also Vice-President for Teaching and Learning. Her research focuses inter alia on Franco-Irish relations from the medieval to the modern period. Since retiring from UCC in 2012, she has been a member/chair of numerous boards and committees in France, for instance in the Agence Nationale de la Recherche (ANR), the Ministère de l’Enseignement Supérieur, de la Recherche et de l’Innovation, the HCERES, as well as at universities including the Sorbonne, Rennes, Cergy-Pontoise and Aix-Marseille, and also at the European Commission. She holds the Légion d’honneur and the Palmes Académiques.

Abstract

 

What do we know about the lives of the many Irish students in the schools and colleges of nineteenth century France? In some cases we know their names and where in Ireland they came from, but what do we know about how they spent their time or what they thought about their studies and the world in which they found themselves? This paper aims to piece together a fuller picture of their lives from fleeting references in sources including the Archives Nationales, Paris and the Bibliothèque du College des Irlandais, Paris.


 

Pour en savoir davantage
Rechercher dans la forge numérique

Sujets

Adoption Agriculture Agronomie Alimentation Altérité Amour Aménagement Animaux Apprentissage Architecture Archives Arts Attachement Autofiction Autorité Big Data Bonheur Cartographie Catastrophe Chanson Cinéma Classes sociales Climat Cognition Collectivité Commerce Communication Complexité Comportement Concept Conflits Conscience Consommation Constitution Coopération Corps Crise Croissance Création Crédit Culture Célébration Danse Dessin Discrimination Documents Droits Décision Démocratie Déplacements Développement Echelles Ecrits Ecriture Ecrivains Edition Education Endettement Energie Enfance Enfant Entreprise Environnement Epistémologie Equilibre Equitation Etats Ethique Europe Evaluation Evolution Expression Famille Fiction Fiscalité Foi Folklore Fondation Formation Futur Genre Historiographie Héritage Identité Idées Image Imaginaire Individualisme Industrialisation Informel Innovation Insertion Institutions Intellectuels Interdisciplinarité Inégalités Itinéraire Jardins Jeu Jeunesse Justice Langage Lexicologie Liberté Lien social Limites Littérature Loisirs Maladie Marginalité Maritime Migration Militaire Minorités Mobilité Modélisation Monnaie Morale Mort Motricité Musique Mutations Mythes Médecine Mémoire Nature Normandie Normes Nucléaire Numérique Orient Orientation Ouvrages Paix Pandémie Parenté Parole Patrimoine Paysage Peinture Pensée Performance Personnage Philosophie Photographie Plaisir Politique Population Pouvoir Poésie Presse Prison Procréation Progrès Propagande Propriété Protection Précarité Pêche Recherche Relations Religion Responsabilité Ressources Risques Rituel Ruralité Réseaux Santé Sciences & techniques Scolarité Sens Sensibilité Sexe SHS Sociétés Sols Son Souffrance Spectacle Sport Suicide Surréalisme Syndicalisme Sécurité Ségrégation Sémantique Technologie Temps Territoire Théâtre Toponymie Tourisme Transmission Transplantation Transports Travail Urbanisation Urbanisme Utopie Valeurs Vestiges Victimes Vie Vigne Ville Violence Virtuel Voyage Vulnérabilité Vérité Écologie
  

Logo introuvable