PROGRAMME

Téléchargez le programme


Friday Morning


Plenary session

27 May 2011 - Amphithéâtre De Bouärd

 8:30-9:00

Arrival of Participants - Registration

 9:00

Opening of the Conference

 9:15-9:45

Paul Harris - Loyola Marymount University - President of International Society for the Study of Time

Excess Speed / Long Nows: Michaux on Mescaline and Rocks on Rocks

 Session 1: MUSICAL TECHNIQUES

Friday Morning - 27 May 2011 - SH027 - Chair: Marcin Stawiarski

9:45-10:15

Alexander Bonus - Case Western Reserve University

The Living Eccentricities of Musical Time, the Limits of Musical Notation, and the Failure of Tempo Technologies, c.1600-1900

 10:15-10:45

Maarten Beirens - KU Leuven

Time, Eternity and the problem of minimal music's alleged non-linearity in Louis Andriessen's De Tijd 1981

10:45-11:00

Break

 11:00-11:30

Edward Campbell - University of Aberdeen

Messiaen, Boulez, Grisey: Three Generations of French Composers on Musical Time

 Session 2: FACES OF TIME IN LITERATURE

27 May 2011 - SH028 - Chair: Isabelle Schwartz-Gastine

 9:45-10:15

Anna Bugajska - Jagiellonian University

"The Hugest of All Giants": Time Personified in The Chronicles of Narnia by C.S.Lewis

 10:15-10:45

Caroline Diezyn - University of Western Ontario

Eccentric Time and Masculinity in Michael Herr's Dispatches

 10:45-11:00

Break

 11:00-11:30

Ana Boessio - Unipampa - Federal University of Pampa - Jaguarão-RS

Chiaroscuro and Minimalism - Samuel Beckett's Subversion of Time in Ohio Impromptu

 Session 3: LITERARY CHRONOTOPES

27 May 2011 - Amphithéâtre De Bouärd - Chair: Dennis Costa

9:45-10:15

Sonia Front - University of Silesia

"A dense and fragrant time, like honey" - Caribbean Chronotopes in Marina Warner's Indigo or, Mapping the Waters 1992

10:15-10:45

Erica L. Johnson - Wagner College

Hontologie: The Chronotope of Shame in Jean Rhys's Good Morning, Midnight

10:45-11:00

BREAK

11:00-11:30

Manana Gelashvili - Tbilisi Javakhishvili State University

Frozen Moment in Modernist Literature

12:00-13:30

LUNCH

 Friday afternoon


 Session 4: MEANING & PERFORMANCE

27 May 2011 - SH027 - Chair: Edmund J. Goehring

13:30-14:00

Marie-Ève Thuot - Université de Montréal

Morcellement du temps musical et immortalité dans quelques œuvres de Leoš Janá?ek

 14:00-14:30

Laura Chernaik - Southampton University

"Countdown" and "Batter My Heart": time and the limits of meaning in John Adams' Doctor Atomic

14:30-15:00

Matthew Mendez - University of Edinburgh

Lyotard's "Inhuman" and the Limits of the Ethical in Cage

15:00-15:15

BREAK

15:15-15:45

Jeremy Barham - University of Surrey

Musical Temporality and the Moving Image: Culture, Kinesis and Chronology

15:45-16:15

Rees Archibald - Leeds Metropolitan University

A Timeless Silence: No-mind, Zen and Physical Performance Practice

Session 5: DRAMA & POETRY

27 May 2011 - Amphithéâtre De Bouärd - Chair: Claudine Armand

13:30-14:00

Nathalie Le Brenne - Université de Caen

La folie du temps dans Le Docteur Faust de Christopher Marlowe : Texte et interprétation scénique

14:00-14:30

Pierre Jamet - Université de Franche-Comté

Tempus et Tempestas : Shakespeare et Nietzsche, Penseurs-Poètes du Temps

14:30-15:00

Frédéric Maurin - Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3

Quand la durée échappe au temps : démesure et désœuvrement dans les performances d'endurance

15:00-15:15

Break

15:15-15:45

Daniel Alder - University of Zurich

Rhetoric of Time's Excesses in Johann Wolfang von Goethe's Early Poem An Schwager Kronos

 15:45-16:15

Françoise Dupeyron-Lafay - Université Paris Est Créteil, UPEC

The Violence and Monstrosity of Time: the Symbolism of Oceans, the Representations of Leviathan and Their Variations in English Poetry and Literature

 16:15-16:45

Ariane Lüthi - Université de Strasbourg

Pierre Chappuis : une poésie de la discontinuité

Session 6: CINEMA

27 May 2011 - SH028 - Chair: Claudia Clausius

 14:00-14:30

Patrick Van Rossem - Utrecht University

Bruce Nauman and the Time on One's Hands. Anger, Frustration and the Desire for Endlessness in Early Video Art

14:30-15:00

Beatrice Birardi - SIdM - Società Italiana di Musicologia

"Deforming the Time": Sounds and Images in David Lynch's Cinema

15:00-15:15

BREAK

15:15-15:45

Marlies De Munck - K.U. Leuven

Death in Venice - Time in an Hourglass

 15:45-16:15

Chloé Delaporte - Université Paris 3 - Sorbonne Nouvelle

The Time Machine à travers le temps : temporalités et anachronismes des différentes adaptations cinématographiques du roman d'H.G. Wells

Plenary Session

Amphithéâtre De Bouärd - 27 May 2011 - 17:00-18:30

Président de séance : Anca Cristofovici

Table ronde : « Maîtrise et folie du temps »

 Thomas Charenton

Musée du Temps de Besançon

La montre la plus compliquée du monde

 Marianne Lombardi

Musée de l'Horlogerie de Saint-Nicolas d'Aliermont

L'élégante de Saint-Nicolas, technique et histoire

 Grégory Maugain

Musée de l'Horlogerie de Morteau

Les horloges astronomiques jurassiennes

20:00

Dinner (Café Mancel)

 Saturday Morning


Session 7: MODERN MUSIC

28 May 2011 - SH027 - Chair: Marcin Stawiarski

 9:00-9:30

Inbal Guter - University of Haifa

Temporal obfuscation in Stockhausen's Klavierstück IX

9:30-10:00

Justyna Humi?cka-Jakubowska - Adam Mickiewicz University

Variety understanding of musical time: Stockhausen - Ligeti - Grisey

10:00-10:15

BREAK

10:15-10:45

Klaas Coulembier - University of Leuven

Saying different things at the same time. Multi-temporality as an analytical approach to some compositions by Elliott Carter and Claus-Steffen Mahnkopf

10:45-11:15

Richard Lee - Avila University

Reevaluating Temporality in Minimalism: The Interaction of Different Species of Time in Tom Johnson's An Hour for Piano

Session 8: LITERARY REPRESENTATIONS

28 May 2011 - Amphithéâtre De Bouärd - Chair: Paul Harris

9:00-9:30

Dennis Costa - Boston University

‘Incredibilis Fama': Some Remains of Time in Virgil's Aeneid

 9:30-10:00

Claudia Clausius - University of Western Ontario

Imprisoning Time in Modern Drama and Art

10:00-10:15

BREAK

10:15-10:45

Hatice Bay - University of Hamburg

Angels of hoards: Time and Space in E. L. Doctorow's Homer and Langley

 10:45-11:15

Judith P. Robertson - University of Ottawa and Memorial University of Newfoundland

The Private Uses of Quiet Grandeur: A Study of Time's Excesses in the Literary Pilgrim

11:15-11:45

Mathew George Jibu - The English and Foreign Languages University

Joyce à la Braudel: The Long-Temporality of Ulysses

 Session 9: ART

28 May 2011 - SH028 - Chair: Isabelle Schwartz-Gastine

9:00-9:30

Servanne Woodward - University of Western Ontario

Chardin ou la temporalité analogique: les poissons de Chardin

 9:30-10:00

Caroline Barbier de Reulle - Université Paris-Sorbonne, Paris IV

Montres dures et montres molles, étude de l'obsession du temps dans quelques œuvres picturales, scéniques et musicales de Salvador Dalí

10:00-10:15

BREAK

 10:15-10:45

Pierre Truchot - Université de Poitiers

Peinture et démesure du temps

10:45-11:15

Anne-Cécile Guilbard - Université de Poitiers

24 secondes par image (fixe)

11:15-11:45

Claudine Armand - Université Nancy II

Ruptures et télescopages temporels dans les installations de Fred Wilson

 12:00-13:30

LUNCH

 Saturday afternoon


 Plenary Session

Amphithéâtre De Bouärd - 13:30-15:00

 Time & Musical Performance

 Rees Archibald

A Timeless Silence

 Jay Needham

The Distant Exchange

 Caroline Wilkins & Oded Ben-Tal

Zaum: Beyond Mind

 Discussion

Session 10: SONG AND OPERA

28 May 2011 - SH027 - Chair: Jean-Philippe Heberlé

15:00-15:30

Su-Yin Mak - The Chinese University of Hong Kong

Linguistic Moments in the Romantic Song Cycle

15:30-16:00

Edmund J. Goehring - University of Western Ontario

Time and Eternity in Don Giovanni

 16:00-16:30

Katharina Clausius - Columbia University

Don Giovanni and the Absurd Eternity of Excess

 16:30 -16:45

Break

16:45-17:15

François-Gildas Tual - Conservatoire à Rayonnement Régional de Grenoble

Stases/Extases japonaises dans l'opéra occidental ou comment l'attente, le désir et la contemplation ont déplié le temps musical

17:15-17:45

Jacques Coulardeau - Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

De Strauss à Dusapin

 Session 11: TIME UNHINGED

28 May 2011 - SH028 - Chair: Anne-Cécile Guilbard

15:00-15:30

Philippe Amen - Académie de Poitiers

Une folle liberté que je dois maîtriser pour me dire. Endochronies du journal intime

 15:30-16:00

Camille Fallen - EHESS

Esthétique anomale ou devenir extraordinaire

 16:00-16:30

Marie Flament - Université de Bretagne Occidentale de Brest

L'Eloge des Histoires et les arcanes de la folie

 16:30 -16:45

Break

 16:45-17:15

Virginie Tellier - Université de Bourgogne

Folie et présence de l'origine dans la littérature romantique

 17:15-17:45

Mathias Lebargy - Université de Caen Basse-Normandie

La représentation du temps à l'épreuve de la folie : Patrick McCabe et ses expériences extra-temporelles

Session 12: INTERRELATIONS

28 May 2011 - Amphithéâtre De Bouärd - Chair: Marcin Stawiarski

 15:00-15:30

Marie Lavieville - Université Lille III

Trois Sœurs Anton Tchekhov/Péter Eötvös, deux œuvres au service d'une temporalité singulière

15:30-16:00

Taura Napier - Wingate University

The Temporal Eccentricities of Vernon Lee's Venice

16:00-16:30

Jean-Philippe Heberlé - Université Paul Verlaine - Metz

Disjonctions temporelles et conjonctions temporelles dans 3 Settings of Celan 1989-1994 de Harrison Birtwistle

16:30 -16:45

Break

16:45-17:15

Maud Berthomier - Université de Poitiers

L'expérience temporelle de la musique dans les textes du critique rock Lester Bangs

17:15-17:45

Scott Mc Laughlin - University of Huddersfield

Without the Past the Future Cannot be Reflected: the Past is our Mirror

 Plenary Session

Amphithéâtre De Bouärd

17:45-18:00

Closing remarks

18:00-19:30

Chris Gallagher - University of British Columbia - Department of Theatre and Film

Time Being - Experimental Documentary 2009