La page d'Armelle Parey

Dernière modification le 06/09/2017

Armelle PAREY
 armelle.parey@unicaen.fr

Maître de conférence, Caen

Membre de l'équipe ERIBIA (LSA)

Armelle Parey is a senior lecturer at the Université de Caen Normandie. Her interests embrace narrative endings, memory and rewritings of the past in contemporary English-speaking fiction, with a special emphasis on the neo-Victorian novel. She has co-directed four collections of essays on the question of narrative closure and is planning a monograph on the topic. She is co-organizing a symposium on “ Last pages, last shots” to be held in Caen in October 2017. She is currently co-editing a collection of essays on A. S. Byatt to be published at the end of the year at the Presses universitaires de Nancy-Editions de Lorraine.

Publications

Co-écriture d'ouvrage

  • Ian McEwan's Atonement and Joe Wright's Film Adaptation (avec Nicole Cloarec et Anne-Laure Fortin-Tournès). collection "agrégation, anglais". Paris: Ellipses, 2017.

 

Direction et co-direction d'ouvrage

  • Happy Endings and Films (dirigé par Armelle Parey, Isabelle Roblin et Dominique Sipière). Paris : Houdiard, 2010.
  • Re-Writing Jane Eyre. (dirigé par Armelle Parey). La Revue LISA. Vol. IV - n° 4, 2006.

 

Articles

"Confluence and the Neo-Victorian in Dickensian." EBC (Etudes britanniques contemporaines) 52 (2017). https://ebc.revues.org/3607


Poetic Justice, Endings and Epilogues in Sense and Sensibility Miranda [Online] 13, 2016.  https://miranda.revues.org/9384

"Stratégies du 'faire vrai' dans The Stone Diaries de Carol Shields". Fabriques de vérité(s), L'œuvre littéraire au miroir de la vérité. vol.2. Dir. D. Thion Soriano-Mollà, N. François et J. Albrespit. Paris: L'Harmattan, 2016. 271-280.

"Susan Hill’s Mrs De Winter And Sally Beauman’s Rebecca’s Tale: “Re–visions” of Daphne Du Maurier’s Rebecca?" Odisea 17 (2016), 7–17.

http://ojs.ual.es/ojs/index.php/ODISEA/article/view/350

 

"Daphné du Maurier's Characters in Rebecca living on in Susan Hill's Mrs de Winter"E-rea [En ligne], 13.1 | 2015. http://erea.revues.org/4731

"Kate Atkinson: Rewriting the Fairy Tale's Happy Ending in Human Croquet". Rewriting in the 20th-21st Centuries: Aesthetic Choice or Political Act?. Ed. Estelle Epinoux and Nathalie Martinière. Paris: Houdiard, 2015. 119-130.

 

"Limites, indétermination et fins dans The House of Mirth d'Edith Wharton". The House of Mirth, une esthétique de la diversion. Dir. Karine Hildebrand et Sophie Mantrant. Cycnos 30.1, Paris: L'Harmattan, 2014. 139-158.

" 'Will not the leaf be turned some day, and the story be told?': Emma Brown (2003) de Clare Boylan et Charlotte Brontë, pastiche néo-victorien". L'Inachevé ou l'ère des possibles dans la littérature anglophone. Caen: Presses Universitaires de Caen, 2014. 123-139.

"Introduction". avec Isabelle Roblin. L'Inachevé ou l'ère des possibles dans la littérature anglophone. Caen: Presses Universitaires de Caen, 2014. 7-16.

 

"(Re)constructing Memory with “imagination's invisible ink” in Carol Shields's The Stone Diaries" Etudes Canadiennes/Canadian Studies 74, 2013. 59-71.  http://eccs.revues.org/249

"Tales, Sex and Fun in Kate Atkinson's Rewriting of Fairy tales in Human Croquet" The Grove. Working Papers on English Studies 20 (2013): 99-116. ISSN: 1137-005X http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/grove/article/view/1276/1055

"Closure and Happy Endings in Janet Frame's The Lagoon and Other Stories". Miranda [Online], 8 | 2013, Online since 28 June 2013, connection on 19 December 2013. URL : http://miranda.revues.org/3395 

"Space Matters in Rachel Cusk's Arlington Park."  E-rea [En ligne], 10.2 | 2013, mis en ligne le 18 juin 2013, consulté le 18 juin 2013. URL : http://erea.revues.org/3192 ; DOI : 10.4000/erea.3192

 

"Who's Afraid of Happy Endings? Reflections on a Few Contemporary Novels." In Literary Happy Endings, Closure for Sunny Imaginations (dirigé par Armelle Parey et Isabelle Roblin). Aachen: Shaker Verlag, 2012. 188-199.

"Loved by Readers, Loathed by critics: The Problem with Happy Endings." (with Isabelle Roblin) Introduction to  Literary Happy Endings, Closure for Sunny Imaginations (dirigé par Armelle Parey et Isabelle Roblin). Aachen: Shaker Verlag, 2012. 3-14.

 

"Sarah Waters: Rewriting Victorian (en)closure in Affinity" Textes et Genres IV, Les réécritures du Canon dans la littérature féminine de langue anglaise 2007/2008, dir. Claire Bazin et Marie-Claude Perrin-Chenour, Paris Ouest Nanterre La Défense, 2011. 231-243 .

"Passé et contes de fées: résurgences croisées chez Kate Atkinson" Revue Interdisciplinaire "Textes & contextes" [en ligne], Numéro 5 : "Stéréotypes en langue et en discours", 22 février 2011. Disponible sur Internet : http://revuesshs.u-bourgogne.fr/textes&contextes/document.php?id=1126 ISSN 1961-991X


"From Sweet to Bitter: of Happy Endings in Contemporary Film." Happy Endings and Films (dirigé par Armelle Parey, Isabelle Roblin et Dominique Sipière). Paris : Houdiard, 2010. 139-150. (sur Lasse Hallstrom's Chocolat, Joe Wright's Pride and Prejudice, Mark Forster's Stranger Than Fiction et James Gray's Two Lovers)
 

“Peter Carey’s Jack Maggs: The True Story of the Convict?” Rewriting/Reprising: Plural Intertextualities. Ed. Georges Letissier. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2009. 126-137. 

 

“When Charles Dickens Enters the House of Fiction: Peter Carey’s Jack Maggs and Joseph O’Connor’s Star of the Sea." Odisea: Revista de Estudios Ingleses (Universidad de Almería), n°9, 2008, 191-199. www.ual.es/odisea/Odisea09_Parey.pdf

"Ordre et chaos dans Atonement d'Ian McEwan." Cercles, Occasional Papers Series (2007), 93-102. http://www.cercles.com/occasional.html

 

"Et ils ne vécurent pas heureux : la fin de Jane Eyre réécrite dans Charlotte (2000) de D.M. Thomas", in Armelle Parey (dir). Re-Writing Jane Eyre. La Revue LISA. Vol. IV - n° 4, 2006, 76-90. http://lisa.revues.org/1844?lang=fr

Re-Writing Jane Eyre. "Introduction". La Revue LISA. Vol. IV - n° 4, 2006, 1-8. http://lisa.revues.org/1741

"A.S. Byatt : pour une nouvelle représentation littéraire du personnage féminin victorien ?", Groupe de Recherche FAAAM (Femmes-Auteures Anglaises et Américaines), Textes et Genres II Sens et Figures de la Marge dans la littérature féminine de langue anglaise, Articles réunis par Claire Bazin et Marie-Claude Perrin-Chenour, Université Paris X-Nanterre, 2006, 83-97.

 

"Nice Work : un ‘condition-of-England novel' des années 1980 ?", in Isabelle Roblin (dir.), Réécritures I, La revue LISA, Vol. II, n°5, 2004, 106-117. http://lisa.revues.org/2910

"L'Art de la ventriloquie dans The Last Testament of Oscar Wilde de Peter Ackroyd, Poor Things d'Alasdair Gray et Clare de John MacKenna". Simulacre. Dir. M.-O. Salati et C. Delmas. Annales de l'université de Savoie 30.2, 2002.241-252.

"Possession d'A.S. Byatt : détection d'une ‘romance'", Max Duperray (dir.), La vérité en littérature, Réa, 2/2002, Mallard Editions, 107-117.

 

Compte rendus de lecture
  • Rev. of Carol Shields and the Writer-Critic, by Brenda Beckman-Long.  Commonwealth Essays and Studies 39.2 (Spring 2017). 125-126.

  • Rev. of  Victorian Unfinished Novels, The Imperfect Page by Saverio Tomaiuolo,, E-rea [En ligne], 10.2 | 2013, mis en ligne le 18 juin 2013, consulté le 19 juin 2013. URL : http://erea.revues.org/3292 
  • Rev. of Contemporary Fiction and the Fairy Tale, ed. Stephen Benson. Marvels and Tales: Journal of Fairy-Tales Studies, l 23.2 (2009) : 430-433.
  • Rev. of « Randall Stevenson. The Oxford English Literary History, Volume 12. 1960-2000. The Last of England? », E-rea, 4.2 | 2006, [En ligne], mis en ligne le 15 octobre 2006. URL : http://erea.revues.org/index721.html.

 

Titre de la thèse

"Représentations de l'ère victorienne dans le roman des îles britanniques (1969-1995) : The French Lieutenant's Woman de John Fowles, The Last Testament of Oscar Wilde de Peter Ackroyd, Nice Work de David Lodge, Possession d'A.S. Byatt, Clare de John MacKenna, Poor Things d'Alasdair Gray". (Thèse de doctorat soutenue à l'Université de Caen le 11 mars 2000).

 

 

 

 

pgColloqueEribia.pdf


N.B. : chaque page personnelle est rédigée sous l'entière responsabilité de son auteur.