La page de Véronique Alexandre

Dernière modification le 07/12/2017

Véronique ALEXANDRE
0231563239
 veronique.alexandre@unicaen.fr

Maître de conférences, Caen

Membre de l'équipe ERIBIA (LSA)

Thèmes de recherche : Children's literature, intercultural studies, forms of emotional and artistic knowledge.

 

Participations à des CONGRES ET COLLOQUES INTERNATIONAUX

Cleveland, USA, congrès Midwest Modern Language Association, "Contemporary realisms and Realities", novembre 2007

Vienne, Autriche, colloque "Interdisciplinary approaches to spirituality in the literatures of the English-Speaking world", juillet 2009

Galway, Irlande, congrès European Society for the Study of English, « Words and Images in Children’s Literature », août  2016

 

organisation et participation à des JOURNEES D’ETUDES

"Construire une littéracie texte-image en classe : la question de l'interculturalité" Université de Caen Normandie-ESPE. 10 avril 2013

« Rencontre avec Amruta Patil : le roman graphique – quel usage en classe d’anglais ?» Université de Caen Normandie-ESPE, 26 janvier 2015

·    http://www.unicaen.fr/recherche/mrsh/forge/finder?populate=patil

 

ARTICLES

Véronique Alexandre. 04/2017. "We’re Going on a Bear Hunt: Traditional and Counter-traditional Aspects of a Classic Children’s Book". 

La Clé des Langues (Lyon: ENS LYON/DGESCO). ISSN 2107-7029.

http://cle.ens-lyon.fr/art-literature/we-re-going-on-a-bear-hunt-traditional-and-counter-traditional-aspects-of-a-classic-children-s-book-340494.kjsp

 

 

 

Ruth Marten, Fire

Egg tempera on wood, 2003

http://www.ruthmarten.com/hair

Enseignement / formation

Travaux encadrés de recherche 2000-17      (aperçu)

M1 Recherche           Prospero’s Books by Peter Greenaway – What Vision of the The Tempest?

                                   The Other in Bram Stoker’s Dracula

                                   Mad about Harry: What Magic Potion in the Reader’s Cup?

                                   A View of Tory Island, Ireland, by Photographer Martine Franck

                                   Multifaceted Truth in Tales from the Poorhouse by Eugene McCabe

                                   Bodies under Surveillance in The Virgin Suicides by Jeffrey Eugenides

                                   The Aesthetics of Tears in Mrs Dalloway

                                   What a Carve Up! by Jonathan Coe: Anatomy of a Political Novel

                                   Mad Hot Ballroom: Teaching Ballroom Dancing in New York Public Schools

                                    Instances of Cross-fertilisation in The Red Shoes by M. Powell and Emeric Pressburger 

                                    Female Happiness in Three "chick-lit" Novels by Sophie Kinsella

                                    Human Agency in Mystic River by Clint Eastwood

                                    Ray Bradbury's Prophecy in Fahrenheit 451:  Towards the Extinction of Books?

                                    Legs and Paws: a Visual Immersion in Coraline by Neil Gaiman

 

M2 Recherche           Saturday de Ian McEwan et le statut du héros après le 11 septembre

                                    Pygmalionisme : entre pouvoir et identité. Le cas de Margot Fonteyn et Suzanne Farrell

                                    Hollywood et les mutations du conte – « Who’s the fairest of them all? »

                                    Le genre dans les jeux vidéo américains de 2000 à 2015 – évolutions et conservatismes

 

M1 MEEF                   The Legacy of Lewis Carroll's Alice's Adventures in Wonderland in  Contemporary Popular Musical Culture

                                    Midnight in Paris de Woody Allen et An American in Paris de Vincente Minnelli : la part des clichés interculturels

                                    Teaching Literature through Children's Illustrated Books – the Case of  Anthony Browne's Into the Forest

                                    Enseigner l’art de vivre ensemble à partir de l’album jeunesse illustré

 


N.B. : chaque page personnelle est rédigée sous l'entière responsabilité de son auteur.