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An interview with Ian McEwan

Ian McEwan, romancier, scénariste
Structure de recherche associée à la MRSH : ERIBIA
Date : 17/03/2018
Lieu : MRSH Caen
Durée : 57:56

Ian McEwan attended part of the conference dedicated to his work at the University of Caen on March 16th and 17th, 2018.  The conference ended with a reading of an unpublished story entitled “Düsseldorf” and a session of questions and answers from Armelle Parey and the audience.

In the course of this hour-long conversation, Ian McEwan talked from the point of view of a writer but also from the point of view of a reader about a wide range of topics:  the writing of short stories and novellas as opposed to the novel, his perception of his own work, the diverse reception of his novels in different European countries, his reading of his contemporaries bus also his admiration for George Eliot, Evelyn Waugh and James Joyce's “The Dead”. He also gave his views on the importance of character and talked about his own writing process, writing science fiction in which he is currently interested (and how Atonement originally started like as science fiction), his writing of screenplays based on his own works or for directors, and about his perception of the novel as “a visual form”.

Armelle Parey


Ian McEwan était présent lors la 2ème journée du colloque dédié à son œuvre, colloque qui s'est achevé par la lecture d’une nouvelle non-publiée, intitulée « Düsseldorf » et d'un échange avec le public.

Au cours de cet échange d'une heure, Ian McEwan s'est exprimé comme auteur mais aussi comme lecteur sur une large palette de sujets : les différences entre l’écriture de nouvelles ou courts récits et celle de romans, son regard sur sa propre production littéraire, la réception de ses romans dans différents pays d'Europe, la lecture de ses contemporains mais aussi son admiration pour George Eliot, Evelyn Waugh et la nouvelle « Les Morts » de James Joyce. Ian McEwan s'est également exprimé sur la question du personnage en littérature, il a évoqué son processus d'écriture, le genre de la science-fiction, l'écriture de scénarios à partir de ses propres œuvres ou bien pour des metteurs en scène, et perception du roman comme forme visuelle.

Armelle Parey

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