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"Atonement" by Joe Wright: (re)writing and adaptation

Structure de recherche associée à la MRSH : ERIBIA
Date : 16/03/2018
Lieu : MRSH Caen
Durée : 22:53

Cette communication a été enregistrée lors du colloque A diachronic approach to Ian McEwan’s fiction: from sensationalism to ethical writing qui s'est tenu à Caen les 16 et 17 mars 2018, organisé par l'Equipe de recherche interdisciplinaire sur la Grande-Bretagne, l'Irlande et l'Amérique du nord (ERIBIA). Ian McEwan est un auteur britannique contemporain majeur et prolifique. Enfant terrible à qui ses premières œuvres ont valu le surnom de “Ian Macabre”, lauréat du prestigieux Booker Prize en 1998 pour son roman Amsterdam et de nombre d’autres prix littéraires pour Atonement (2001) – au programme de l’agrégation 2018--il n’a cessé d’évoluer, de se réinventer et d’expérimenter avec les codes narratifs, avec par exemple Sweet Tooth (2012, un genre de roman d’espionnage) ou Nutshell, son dernier roman paru (2016), une réécriture originale et pleine d’esprit de Hamlet. Une rétrospective critique de l’ensemble de son œuvre par des intervenants internationaux et en présence de l’auteur lui-même mettra en avant l’intérêt et la diversité de sa production littéraire.

James Dalrymple a soutenu sa thèse de doctorat à l'université de Grenoble en juillet 2017.

Abstract

This paper proposes an analysis of Joe Wright’s 2007 film adaptation of Ian McEwan’s novel Atonement. In particular it will look at how one of the novel’s major theme of storytelling and what Alistair Cormack, in "Postmodernism and the Ethics of Fiction in Atonement” (Ian McEwan – Contemporary Critical Perspectives, ed. Sebastian Groes, London, Continuum, 2009, p. 70–82) calls “the ethics of fiction” translates to the cinematic medium. How, it will ask, is Briony’s problematic (re)writing of the past in Atonement conserved in the film and expressed in purely cinematic terms, focusing particularly on the use of intradiegetic sound, music, montage, camera movement and extended tracking shots. Special attention will be paid to how questions of predestination and anticipation in the first part of the novel are rendered cinematically, as well issues related to point-of-view, knowing and seeing. The paper will also consider whether the film successfully avoids the pitfalls of costume drama and the British heritage industry with an analysis of melodrama and nostalgia in the film. In this vein, the paper will focus in particular on the way the film treats the novel’s rewriting of the national myths of Dunkirk and the home front.

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